توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده

رژیم کتوژنیک

در گذشته به دلیل نبود داروهای ضد تشنج از رژیم های کتوژنیک برای درمان صرع استفاده میشد، اما امروزه با وجود داروهای ضد تشنج در صرع میتوان بسیاری از بیماران را درمان کرد. با این حال برخی از بیماران صرعی نسبت به درمان مقاومت از خود نشان میدهند...
توضیحات برای عکس ثبت نشده

رژیم کتوژنیک، خوب یا بد؟

رژیم کتوژنیک یک روش موثر و قابل تحمل، با شروع اثر سریع در موارد صرع مقاوم به درمان است؛ بخصوص در مواردی که کاندیدای جراحی نمیباشند. این رژیم با مکانیسم های متفاوت در درمان انواع تشنجات و سندرم های صرعی موثر است. کارایی رژیم کتوژنیک...
توضیحات برای عکس ثبت نشده

رژیم غذایی کتوژنیک

آنچه در این صفحه میخوانید:

در گذشته به دلیل نبود داروهای ضد تشنج از رژیم های کتوژنیک برای درمان صرع استفاده میشد، اما امروزه با وجود داروهای ضد تشنج در صرع میتوان بسیاری از بیماران را درمان کرد. با این حال برخی از بیماران صرعی نسبت به درمان مقاومت از خود نشان میدهند و در نتیجه از رژیم کتوژنیک برای این بیماران برای کاهش حملات صرعی استفاده میشود.
رژیم کتوژنیک یک رژیم غذایی با میزان چربی بالا، پروتئین متوسط و کربوهیدرات بسیار پایین میباشد، در رژیم کتوژنیک بدن را وادار میکنیم تا بجای سوزاندن گلوکز از چربی برای تولید انرژی استفاده کند. هنگامی که کربوهیدرات ها و گلوکز از طریق رژیم کتوژنیک محدود میشود کبد برای تامین انرژی چربی ها را به به اسید چرب و اجسام کتونی برای تولید انرژی میشکند، هنگامی که میزان اجسام کتونی در خون زیاد شود و به اصطلاح بدن دچار کتوز شود میزان حملات صرعی در بیمار کاهش میابد
شواهد نشان دهنده این است که تقریبا نیمی از افرادی که رژیم کتوژنیک دریافت میکنند میزان حمله های صرع در آنها کاهش پیدا کرده که و این اثر حتی پس از قطع رژیم کتوژنیک هم ادامه داشته است. امروزه از رژیم های کتوژنیک برای کاهش وزن نیز استفاده میشود اما گرفتن این رژیم غذایی برای افراد سالم و در طولانی مدت توصیه نمیگردد.
در افراد سالم در ابتدای استفاده از رژیم کتوژنیک میتواند سبب بروز عوارضی نظیر یبوست، کاهش انرژی، خواب آلودگی و خستگی بدن برای فرد شود تا سازگاری لازم در فرد ایجاد گردد.بعلاوه سطح هورمون های انسولین و شبه انسولین کاهش میابد که هورمون رشد یکی از هورمون های شبه انسولین است و در نتیجه بر روی رشد تاثیر گذار است. به طور کلی استفاده طولانی مدت از رژیم کتوژنیک توصیه نمیگردد مگر در افراد بیماری که عوارض بیماری آنان بیش از عوارض رژیم کتوژنیک باشد.

رژیم کتوژنیک چطور باعث بهبود بیماری میشود؟

مکانیسم دقیق رژیم کتوژنیک علیرغم تحقیقات فراوان هنوز بطور کامل شناخته نشده است. بررسی هایی که بر روی مدل های حیوانی انجام شده مشخص نموده که مکانیسم آن با مکانیسم داروهای ضد تشنج متفاوت است.
رژیم کتوژنیک منجر به کاهش قندخون و تولید اجسام کتونی در اثر اکسیداسیون و سوزاندن چربی میگردد.
مکانسیم دیگری که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، نقش اسیدهای چرب اشباع نشده است. پس از درمان با رژیم کتوژنیک سطح اسیدهای چرب اشباع نشده خاصی مانند آراشیدونیک اسید و دوکوزاهگزنوئیک اسید، در سطح خون و مغز بالا میرود. این مواد منجر به تولید پروتئین های خاصی در سلول ها شده که باعث کاهش تولید انواع اکسیژن فعال میشود. با توجه به اینکه شرایط استرس اکسیداتیو میتواند پیش زمینه ای برای ایجاد تشنج باشد، کاهش رادیکال های آزاد با مکانیسم ذکر شده میتواند از بروز تشنج جلوگیری کند.
از جمله مکانیسم های دیگر مطرح شده بهبود انرژی رسانی به مغز با رژیم کتوژنیک است. افزایش ذخیره انرژی در مغز میتواند مقاومت به تشنج را افزایش دهد. در مطالعات انجام شده در بیماران تحت درمان با رژیم کتوژنیک بهبود متابولیسم انرژی دیده شده است.

شروع رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک را میتوان به ۲ صورت مختلف آغاز کرد، شروع رژیم کتوژنیک با روزه داری و رژیم کتوژنیک بدون روزه داری.
شروع رژیم کتوژنیک با روزه داری:
در این روش بیمار به مدت ۳۶ ساعت غذایی مصرف نمیکند و تنها ماده مصرفی در این مدت آب است، البته نیاز است تا قند خون بیمار هر ۶ ساعت چک شود و در صورتی که میزان آن به عددی بین ۲۵ تا ۴۱ باشد و علایم هایپوگلایسمی (افت قند خون شدید) روزه داری را تا ۳۶ ساعت ادامه میدهیم.
در روز اول شروع رژیم کتوژنیک به میزان یک سوم از کالری مورد نیاز روزانه خود را دریافت خواهد کرد، در روز دوم حدود دو سوم انرژی و نهایتا در روز سوم کل انرژی در نظر گرفته برای بیمار را در رژیم غذایی کتوژنیک قرار میدهیم.
از مزایای شروع رژیم کتوژنیک با روزه داری مسئله شروع زودتر کتوز در بیمار است، از معایب این روش نیز میتوان به فشار روانی رژیم کتوژنیک بر بیمار، هایپوگلایسمی، کم آبی و دهیدراسیون بدن و آزمایش خون متعدد اشاره کرد.
شروع رژیم کتوژنیک بدون روزه داری:
این روش نیز همانند شروع رژیم کتوژنیک با روزه داری موثر است، در این روش رژیم کتوژنیک به تدریج شروع میشود، به این صورت که در ابتدای رژیم کالری کل رژیم غذایی با نسبت ۱ به ۱ چربی برابر کربوهیدرات و پروتئین شروع میشود و به تدریج این میزان و نسبت بین چربی و کربوهیدرات و پروتئین به نسبت ۲ به ۱، نسبت ۳ به ۱ و نهایتا نسبت ۴ به ۱ تغییر میابد و حدودا ۸۰ درصد از کل انرژی دریافتی در رژیم کتوژنیک از طریق چربی ها تامین میگردد.
در این روش احتمال افت ناگهانی قند خون و کم آبی بدن کمتر است و نیاز به انجام آزمایش مکرر خون ندارد.

عوارض رژیم کتوژنیک

از آنجا که رژیم کتوژنیک یک روش درمانی برای بیماران صرعی است، میتواند عوارضی را همانند سایر روش های درمانی بر روی بیمار ایجاد کند، این عوارض با شروع و یا ادامه رژیم کتوژنیک میتوانند ادامه دار باشند.
یکی از این عوارض دهیدراسیون در فرد است که ممکن است در شروع رژیم کتوژنیک برای فرد رخ دهد، از این رو محدودیت در مصرف مایعات نباید اعمال شود و بیمار روزانه حداقل در حدود ۲ لیتر از انواع مایعات در رژیم غذایی خود مصرف نماید.
یکی دیگر از عوارضی که ممکن است در طی مراحل اولیه رژیم کتوژنیک برای فرد رخ دهد استفراع است. دیگر عارضه جانبی در رژیم کتوژنیک شایع است بروز یبوست در بیمار است، افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی و عمل به توصیه های غذایی در یبوست میتواند به بهبود این حالت در بیمار کمک کند.
رژیم کتوژنیک به علت داشتن چربی بالا میتواند منجر به رفلاکس شود، در این مورد نیز میتوانید ضمن رعایت رژیم غذایی خود از توصیه های کاهش بروز ریفلاکس استفاده کنید.
با توجه به اینکه میزان بعضی از ویتامین ها و ریز مغذی ها در رژیم کتوژنیک کم میباشد، نیاز است تا از مکمل های غذایی نظیر ویتامین دی، روی، منیزیوم و ویتامین های گروه ب به همراه رژیم غذایی استفاده کرد.
کاهش رشد استخوانی و کاهش تراکم استخوان ها در افرادی که به صورت طولانی مدت از رژیم کتوژنیک استفاده کرده اند گزارش شده است.
سنگ کلیه نیز در حدود ۵ تا ۱۰ درصد از افرادی که تحت درمان با رژیم کتوژنیک هستد مشاهده شده که میتوان با مصرف آب کافی و پرهیز از داروهای ایجاد کننده سنگ کلیه میتوان این عارضه را کاهش داد.
افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون در شروع رژیم کتوژنیک ممکن است مشاهده شود که با توجه به درصد بالای چربی در این رژیم طبیعی است.

رژیم کتوژنیک، خوب یا بد؟

رژیم کتوژنیک یک روش موثر و قابل تحمل، با شروع اثر سریع در موارد صرع مقاوم به درمان است؛ بخصوص در مواردی که کاندیدای جراحی نمیباشند. این رژیم با مکانیسم های متفاوت در درمان انواع تشنجات و سندرم های صرعی موثر است. کارایی رژیم کتوژنیک از بسیاری از داروهای ضدتشنج بهتر است. عموما، نیمی از بیمارانی که تحت درمان با رژیم کتوژنیک قرار میگیرند، حداقل ۵۰ درصد کاهش در فرکانس تشنج ها را تجربه میکنند. عوارض این رژیم اندک و شامل یبوست،ریفلاکس، اسیدوز، خستگی و سنگ کلیه میباشد. همچنین، از عوارض بالقوه آن میتواند کندی رشد در کودکان کوچکتر باشد. در نتیجه، افزایش آگاهی پزشکان و کارشناسان تغذیه از موارد استفاده رژیم کتوژنیک، چگونگی استفاده، عوارض بالقوه و چگونگی پیگیری بیماران؛ ضروری بوده و میتواند گام مفیدی در درمان صرع مقاوم به درمان محسوب گردد.

فرم درخواست خدمات کلینیک


تماس تلفنی
پیامک
تلگرام و واتساپ
سروش
توضیحات برای عکس ثبت نشده توضیحات برای عکس ثبت نشده
توضیحات برای عکس ثبت نشده
تمامی حقوق این سایت متعلق به پرتال تغذیه ایرانیان میباشد. ©