حمیدرضا طغیانی خوراسگانی

کارشناس تغذیه


دریافت نوبت از منشی

ساعات پذیریش

نشانی ایمیل

برگزاري كلاس اآموزش تغذي

ویتامین ث ـ قسمت سوم

ویتامین ث مورد نیاز برای هر فرد سالم ۶۰ میلی‏گرم در روز توصیه شدهاست.اگر فردی به مدت یک ماه به میزان کمتر از حداقل مورد نیاز یک فرد این ویتامین را دریافت کند دچار عوارضی مانند بیماری اسکروی ٬ خونریزی لثه و همچنین خشکی پوست و آثار خون مردگی در زیر آن می‏شود [ در پژوهشی دانشمندان به این نتیجه رسیدند که وجود چربی در غذا باعث می‏شود که ویتامین ث خاصیت ضد سرطانی خود را از دست بدهد.

دانشمندان میگویند وقتی مخلوط از بزاق و مواد غذایی در معده با شیره‏ آن مخلوط میشوند، ویتامین ث موجود در مواد غذایی میتواند رادیکالهای آزاد، یعنی همان موادی که سرطان‏زا هستند را از بین ببرد؛ رادیکالهای آزادی مانند نیتریت که در مواد غذایی آماده و کنسروی، مانند سوسیس و کالباس به مقدار زیاد وجود دارند. اما در یک تحقیق، هنگامی که مقدار بیشتری چربی به همین مخلوط غذایی اضافه شد دیده شد که دیگر ویتامین ث نمیتواند این واکنش شیمیایی را انجام دهد.

معمولا اضافه این ویتامین از راه ادرار دفع می‏شود . اما مصرف خیلی زیاد آن باعث تکرر ادرار، سنگ کلیه و اسهال می‏شود. همچنین مصرف زیاد این ویتامین به صورت دارو باعث بروز اختلالات گوارشی، خطر ابتلا به سنگ اگزالات در مجاری ادراری و اعتیاد بدن به مقدار زیاد مصرف این دارو می‏شود.
بیشتر جانداران این ویتامین را خود می‏سازند اما جاندارن دیگری مثل انسان هستند که باید این ویتامین را در طول روز از موادی که مصرف می‏کنند بدست بیاورند.

این ویتامین هم بصورت طبیعی در منابع گیاهی و جانوری موجود است و هم بصورت مصنوعی و قرص. منابعی که بیشترین مقادیر این ویتامین را در خود دارند عبارتند از: توت فرنگی، کلم بروکلی، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انبه، لیمو، گل کلم، سیب زمینی، هندوانه، اسفناج، کلم، نارنگی و مرکبات، کیوی و دیگر میوه‏ها و سبزی‏ها، منابع گیاهی دارای ویتامین ث و جگر منبع حیوانی دارای ویتامین ث است .

نگهداری طولانی مدت در یخچال‏، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین رفتن این ویتامین می‏شوند. از این رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند همچنین شیر مادر نیز دارای مقادیری از ویتامین ث می‏باشد و به همین جهت زنان باردار باید از مقدار بیشتری از این ویتامین مصرف کنند. همچنین می‏شود این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‏شود. همچنین در میان سبزی‏ها ۲ سبزی‏های تیره برگ ویتامین ث بیشتری دارند و جعفری شش تا هفت برابر سایر سبزی‏ها دارای ویتامین ث می‏باشد.

متوسط (میلی گرم) منابع گیاهی
۳۱۰۰ کاکادو پلوم
۲۸۰۰ کامو کامو
۲۰۰۰ میوه گل رز
۱۶۰۰ آسرولا
۵۰۰ عناب
۴۴۵ انگور هندی
۴۰۰ باوباب
۱۹۰ فلفل قرمز
۱۳۰ جعفری
۱۰۰ گوآوا
۹۰ کیوی
۹۰ کلم بروکلی
۸۰ تمشک قرمز
۷۰ لیچی
۶۰ تمشک قطبی
۶۰ خرمالو
۶۰ انبه هندی
۶۰ توت فرنگی
۵۰ پرتقال
۴۰ لیمو شیرین
۴۰ خربزه
۴۰ گل کلم
۳۱ سیر
۳۰ گریپ فروت
۳۰ تمشک
۳۰ نارنگی
۳۰ نارنگی ماندارین
۳۰ اسفناج
۳۰ کلم نارس سبز
۳۰ لیمو ترش
۲۸ انبه
۲۱ توت سیاه
۲۰ سیب زمینی
۲۰ طالبی
۱۰ گوجه فرنگی
۱۰ زغال اخته
۱۰ آناناس
۱۰ پاپااو
۱۰ انگور
۱۰ زرد آلو
۱۰ آلو برقانی
۱۰ هندوانه
۹ موز
۹ هویج
۸ اوکادو
۷ گیلاس
۷ شفتالو
۶ سیب
۵ چغندر
۴ گلابی
۴ کاهو

متوسط (میلی گرم)

منبع جانوری

۳۶ جگر گوساله (خام )
۳۱ جگر گاو (خام )
۳۰ صدف خوراکی (خام )
۲۳ جگر خوک (خام )
۱۷ مغز بره (پخته )
۱۳ جگر مرغ (سرخ شده )
۱۲ جگر بره (سرخ شده )
۱۱ قلب بره (کباب شده )
۶ زبان بره (نیم پز )
۲ شیر بز(تازه )
۲ شیر گاو(تازه )


آدرس مطب : 1
تلفن : 1 - 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نمیخوام چاق باشم قسمت سوبا پوکی استخوان مقابله کخواص سبزیجات خاصسوالات پزشکیصفحه اصلینمیخوام چاق باشم قسمت دونمیخوام چاق باشم قسمت اوبا پوکی استخوان مقابله کمقالاتویتامین ب 12چرا وزنم کم نمیشه؟دریافت مازاد مکملهانقش تغذیه در پیشگیری از خطر قرصهاي لاغريجدول مقدار سدیم .پتاسیم.فتغذیه در بیماری نقرستغذیه و سرطانتعریف و علایم افزایش فشاتداخل غذا و دارو 2سایتهای دیگرتداخل دارو با کلسیمپیامهای کاربرانتداخل دارو و غذااساسنامه انجمن حمایت از گوجه فرنگی ـ 1تغذیه در ورزشکارانگوجه فرنگي ـ 2سوالات همایش شهر چمگردانتغذیه و فشارخونکارگاه آموزش شهر خوانسارارزش غذائیتاثیر مصرف مغز دانه ها برچای را تنها نیم ساعت پس ابیش فعالی و تغذیه