حمیدرضا طغیانی خوراسگانی

کارشناس تغذیه


دریافت نوبت از منشی

ساعات پذیریش

نشانی ایمیل

برگزاري كلاس اآموزش تغذي

نیازهای دوران بارداری

یکی از نگرانی های مادران باردار و اطرافیان آنها در دو ران بارداری این است که آیا همه نیازهای بارداری تامین شده یا نه و خانم باردار در ابهام است . همانگونه که در مطالب قبلی گفتم اگر یک زن باردار در حد متعادل از همه گروه های غذایی دریافت کند باید اطمینان داشته باشد که نیاز های او و جنینش نیز تامین شده است این نیازها شامل انرژی ، پروتئین ، و ریز مغذی ها است که در کنار دریافت متعادل انواع غذا ها به بدن می رسند .
نباید این موضوع را فراموش کرد که ما در مورد یک خانم باردار که شرایط خاصی ندارد گفتگو می کنیم و در شرایط خاص باید فرد به طور تخصصی از نظر دریافت غذا و ریز مغذی ها کنترل شود .

اما آنچه بر اساس پیشنهاد RDI برای دوران باردای پیشنهاد شده در یک الگوی صحیح که شامل همه گروه های غذایی باشد دریافت می گردد.
وزن گیری یکی از راهای دیگر کنترل دریافت درست است که می تواند ما را در تصمیم گیری یاری کند .

با یک مثال ادامه می دهیم اگر خانمی با قد 158 سانتی متر و استخوان بندی متوسط یعنی با دور مچ 15/5 سانتی متر در ماه اول بارداری باشد چه وزنی باید بگیرد می بینیم که این خانم در شرایط بدون بارداری باید وزنی حدود 56 تا 58 کیلو گرم داشته باشد ( در پایان مطالب روش محاسبه نوشته شده است) حال اگر این خانم با حدود همین وزن مراجعه کند باید در طول بار داری بین 16 تا 18/5 کیلو به وزنش اضافه شود حال طرح ریزی اینکه چگونه و با چه توازنی این وزن گیری در ما های مختلف انجام گیرد بسیار مهم است .

با یک محاسبه سرانگشتی اگر این مادر باردار در این مدت 16 کیلو وزن اضافه کند(با وزن اولیه 58 در نظر گرفته ایم ) یعنی در طول مدت 40 هفته باید در هر هفته 400 گرم وزن گیری داشته باشد . اما می دانیم که اکثرا مادران در سه ماه اول باردار یا وزن نمی گیرند یا حد اکثر 2تا 2/5 کیلو بیشتر به وزن آنها اضافه نمی شود . بیشترین تاثیر وزن گیری از هفته 12 به بعد رخ می دهد . حتی در این مدت خیلی از مادران به علت داشتن ویار اندکی از وزن خود را از دست می دهند و آن هم به علت بد غذائی ، استفراغ و مشکلات پیرامون آن است.

در این میان نقش یک کارشنان تغذیه از اهمیت خاصی برخور دار است چرا که تدوین مقدار کالری مورد نیاز برای بدست آمدن این مقدار وزن بسیار با ار زش است، تا مادر باردار با کمال آرامش به وزن نهائی دست یابد و تولدی خوب و بدو مخاطره در در پیش داشته باشد. ادامه مطالب در چند روز دیگر .

روش محاسبه :
اگر یک زن داری قد 158 باشد این قد را تقسیم به دور مچ دست راست وی می کنیم که اینجا از تقسیم
158بر 15/5 عدد 10/19 بدست آمد حال اگر عدد بدست آمده بین 9/9 تا 10/9 باشد فرد متوسط استخوان است و باید قد او را در خودش و در ضریب 22/5 ضرب کرد تا وزن ایده آل وی بدست آید .


آدرس مطب : 1
تلفن : 1 - 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سوالات پزشکینمیخوام چاق باشم قسمت سوبا پوکی استخوان مقابله کخواص سبزیجات خاصصفحه اصلینمیخوام چاق باشم قسمت دونمیخوام چاق باشم قسمت اوبا پوکی استخوان مقابله کمقالاتویتامین ب 12چرا وزنم کم نمیشه؟دریافت مازاد مکملهانقش تغذیه در پیشگیری از خطر قرصهاي لاغريجدول مقدار سدیم .پتاسیم.فتغذیه در بیماری نقرستغذیه و سرطانتعریف و علایم افزایش فشاتداخل غذا و دارو 2سایتهای دیگرتداخل دارو با کلسیمپیامهای کاربرانتداخل دارو و غذااساسنامه انجمن حمایت از گوجه فرنگی ـ 1تغذیه در ورزشکارانگوجه فرنگي ـ 2سوالات همایش شهر چمگردانتغذیه و فشارخونارزش غذائیکارگاه آموزش شهر خوانسارتاثیر مصرف مغز دانه ها برچای را تنها نیم ساعت پس ابیش فعالی و تغذیه