حمیدرضا طغیانی خوراسگانی

کارشناس تغذیه


دریافت نوبت از منشی

ساعات پذیریش

نشانی ایمیل

برگزاري كلاس اآموزش تغذي

درباره چای ـ قسمت اول

این مطلب صرفا جهت مطالعه آورده شده است و نظر اینجانب نیست

سه نوع اصلي چاي شناخته شده است:
۱ـ چاي سياه: بيشترين نوع تجاري چاي بوده كه به فاصله كوتاهي پس از چيده شدن ، در طي مراحل خشك شدن و نگهداري دچار اكسيداسيون آنزيمي ( تخمير ) ميشود.
موادي بنام كاتشين ( Catechin ) و پلي فنولهاي موجود در برگهاي چاي تبديل به تركيبات قهوهاي يا قرمزي بنام تئوفلاوين و تئوروبيجين ميشوند كه موجب ميشوند چاي دم كرده به رنگ سياه درآيد.

۲ـ چاي اولانگ ( Olang ) : كه به رنگ قرمز يا زرد است و با تخمير نسبي بدست ميآيد.

۳ـ چاي سبز : كه دچار تخمير نميشود و بلافاصله بعد از چيدن از اكسيداسيون كاتشين محافظت ميشود كه اكثر فوائد درماني چاي را به آن نسبت ميدهند.
مطالعه ای تازه در ژاپن نشان می دهد که نوشيدن چای سبز می تواند خطر مرگ در اثر ابتلا به طيفی از بيماری ها را به ميزان قابل توجهی کاهش دهد.
محققان با بررسی اطلاعات پزشکی بيش از ۴۰ هزار نفر دريافتند که چای سبز خطر مرگ در اثر بيماری قلبی را بيش از ۲۵ درصد کاهش می دهد.
اما متخصصان قلب در بريتانيا می گويند که اين فوايد ممکن است ناشی از رژيم غذايی ژاپنی ها در کل باشد چرا که غذاهايی که مردم اين کشور عادت به مصرف آنها دارند از غذاهای رايج در غرب سالم تر است.نتايج اين تحقيق در نشريه انجمن پزشکی آمريکا چاپ شده است.

صرفنظر از آب ، چای پرمصرف ترين نوشيدنی در جهان است و هرساله سه ميليارد کيلوگرم چای در جهان توليد می شود.
مطالعات انجام شده در آزمايشگاه ها و به روی حيوانات نشان داده است که به خصوص چای سبز ( در مقايسه با چای تيره ) دارای فوايد زيادی برای سلامتی است.

بيشترين بهره برای زنان
در اين مطالعه که در سال ۱۹۹۴ آغاز شد محققان دانشگاه توهوکو فوايد احتمالی چای سبز برای انسان را بررسی کردند.
آنها اطلاعات مربوط به ۴۰ هزار و ۵۳۰ فرد سالم ۴۰ تا ۷۹ ساله اهل شمال ژاپن ، جايی که چای سبز مصرف زيادی دارد ، را بررسی و تحليل کردند.
در حدود ۸۰ درصد مردم اين منطقه چای سبز می نوشند به طوری که بيش از نيمی از آنها روزانه سه فنجان يا بيشتر از آن مصرف می کنند.
اطلاعات مربوط به اين افراد برای مدت ۱۱ سال ( ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۵ ) دنبال شد. در پايان اين دوره ۴ هزار و ۲۰۹ نفر از آنها به دلايل گوناگون درگذشته بودند.
پژوهشگران همچنين داده های جمع آوری شده در طول ۷ سال ( ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱ ) را بررسی کردند تا مرگ و مير در اثر علل مشخص را بررسی کنند.
در اين دوره هفت ساله ، ۸۹۲ نفر از بيماری قلب و ۱۱۳۴ نفر در اثر سرطان درگذشتند.
در طول مطالعه ۱۱ ساله ، نرخ مرگ در اثر کليه عوامل ، برای کسانی که روزانه ۵ فنجان يا بيشتر چای سبز نوشيده بودند در مقايسه با کسانی که يک فنجان يا کمتر نوشيده بودند ۱۶ درصد کمتر بود.

مطالعه ۷ ساله برای کشف علل خاص مرگ و مير نيز نشان داد که خطر مرگ در اثر بيماری قلبی برای گروهی که ۵ فنجان يا بيشتر چای سبز می نوشند ، ۲۶ درصد کمتر بود.
ولی هيچ رابطه قابل توجهی ميان مصرف چای سبز و مرگ در اثر سرطان مشاهده نشد.
در سراسر اين مطالعه فوايد چای سبز ظاهرا برای زنان بيشتر بود.
زنانی که روزانه پنج فنجان يا بيشتر چای سبز می نوشيدند ـ در مقايسه با کسانی که يک فنجان يا کمتر مصرف می کردند ـ ۳۱ درصد کمتر با خطر مرگ در اثر بيماری قلبی روبرو بودند.اما اين مطالعه رابطه ای ميان مصرف چای سياه يا اولانگ و کاهش خطر مرگ در اثر بيماری قلبی نيافت.

" آمار پايين بيماری"
دکتر شينيچی کورياما ، که اين مطالعه تحت سرپرستی او انجام شد ، گفت: " مهمترين يافته اين است که چای سبز ممکن است عمر افراد را از طريق کاهش خطر بيماری قلبی افزايش دهد.”
اما الن ميسون ، پرستار قلب در بنياد قلب بريتانيا ، گفت که رژيم غذايی ژاپنی ها در مجموع خيلی سالم است و اين يافته ها ممکن است در مورد کسانی که به سبک غربی غذا می خورند صادق نباشد.
وی گفت: " آمار بيماری قلبی در ژاپن هم اکنون يکی از کمترين ها در جهان است و تصور می شود رژيم غذايی ژاپنی ها نقشی عمده در پايين نگاه داشتن آن بازی می کند.”
وی با اشاره به اينکه چربی اشباع شده در غذاهای رايج در بريتانيا بيشتر از ژاپن است ، ابراز ترديد کرد که نوشيدن همان مقدار چای سبز در بريتانيا تاثيری عمده بر نرخ ابتلا به بيماری قلبی داشته باشد.


آدرس مطب : 1
تلفن : 1 - 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سوالات پزشکینمیخوام چاق باشم قسمت سوبا پوکی استخوان مقابله کخواص سبزیجات خاصصفحه اصلینمیخوام چاق باشم قسمت دونمیخوام چاق باشم قسمت اوبا پوکی استخوان مقابله کمقالاتویتامین ب 12چرا وزنم کم نمیشه؟دریافت مازاد مکملهانقش تغذیه در پیشگیری از خطر قرصهاي لاغريجدول مقدار سدیم .پتاسیم.فتغذیه در بیماری نقرستغذیه و سرطانتعریف و علایم افزایش فشاتداخل غذا و دارو 2سایتهای دیگرتداخل دارو با کلسیمپیامهای کاربرانتداخل دارو و غذااساسنامه انجمن حمایت از گوجه فرنگی ـ 1تغذیه در ورزشکارانگوجه فرنگي ـ 2سوالات همایش شهر چمگردانتغذیه و فشارخونارزش غذائیکارگاه آموزش شهر خوانسارتاثیر مصرف مغز دانه ها برچای را تنها نیم ساعت پس ابیش فعالی و تغذیه