حمیدرضا طغیانی خوراسگانی

کارشناس تغذیه


دریافت نوبت از منشی

ساعات پذیریش

نشانی ایمیل

برگزاري كلاس اآموزش تغذي

با پوکی استخوان مقابله کنیم قسمت دوم

ویتامین D :
وضعیت ویتامین D فرد به مواجه با نور خورشید و رژیم غذایی فرد وابسته است. ویتامین D با اتصال به پروتئین حمل کننده کلسیم باعث جذب بهتر کلسیم در روده می شود. شیر، ماهی ها، زرده تخم مرغ و قارچ ها از منابع این ویتامین هستند.اما مواجه با آفتاب بسیار مهمتر است معمولا توصیه می شود روزانهیا بیشتر روزها در 15 تا 20 دقیقه آفتاب مستقیم بگیرید(مستقیم یعنی بدون لباس و شیشه و...) سالمندان بیشتر در معرض کمبود هستند. زیرا در هنگام پیری نور کافی و مستقیم دریافت نمی شود و همچنین میزان ساخت این ویتامین توسط پوست کم می شود و در سالمندان معمولاً دریافت شیر به عنوان بهترین منبع غذایی پایین است. بنابراین دریافت مکمل این ویتامین براساس شرایط فردی توصیه می شود.

فسفر :
فسفر به اندازه کلسیم برای معدنی شدن ضروری است اما مقادیر زیاد آن غلظت کلسیم را کاهش داده و هورمون پاراتیروئید (PTH) را تحریک می کند و اگر این الگو ادامه دار باشد باعث از دست رفتن توده استخوان می شود. فسفات در نوشیدنی های غیرالکلی (نوشابه ها و انواع کولاها) زیاد است و از نظر سایر مواد مغذی فقیر هستند بنابراین افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به پوکی یا مبتلا هستند باید مصرف این نوشیدنی را قطع کنند . منابع غذایی مفید فسفر : انواع ماهی ، ذرت ، قارچ ، نخود سبز ، اسفناج ، کلم ، حبوبات ، سویا ، انواع آجیل ، انواع غلات کامل ( مثل نان ها و برنج سبوسدار )

منیزیوم :
دریافت کافی منیزیوم تراکم مواد معدنی استخوان را بهبود می بخشد. کمبود منیزیوم با کاهش استخوان سازی و جلوگیری از شکل گیری مطلوب استخوان و تاثیر منفی بر هورمون پاراتیروئید بر کیفیت استخوان اثر گذار است. منابع : اسفناج ، کدو ، آجیل ، زنجبیل ، ماهی ، لوبیا ، بذر کتان ، کرفس


آدرس مطب : 1
تلفن : 1 - 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نمیخوام چاق باشم قسمت سوبا پوکی استخوان مقابله کخواص سبزیجات خاصسوالات پزشکیصفحه اصلینمیخوام چاق باشم قسمت دونمیخوام چاق باشم قسمت اوبا پوکی استخوان مقابله کمقالاتویتامین ب 12چرا وزنم کم نمیشه؟دریافت مازاد مکملهانقش تغذیه در پیشگیری از خطر قرصهاي لاغريجدول مقدار سدیم .پتاسیم.فتغذیه در بیماری نقرستغذیه و سرطانتعریف و علایم افزایش فشاتداخل غذا و دارو 2سایتهای دیگرتداخل دارو با کلسیمپیامهای کاربرانتداخل دارو و غذااساسنامه انجمن حمایت از گوجه فرنگی ـ 1تغذیه در ورزشکارانگوجه فرنگي ـ 2سوالات همایش شهر چمگردانتغذیه و فشارخونکارگاه آموزش شهر خوانسارارزش غذائیتاثیر مصرف مغز دانه ها برچای را تنها نیم ساعت پس ابیش فعالی و تغذیه