حمیدرضا طغیانی خوراسگانی

کارشناس تغذیه


دریافت نوبت از منشی

ساعات پذیریش

نشانی ایمیل

برگزاري كلاس اآموزش تغذي

تغذیه و سرطان

تغذیه یکی از مهمترین بخش های درمان سرطان است خوردن غذا های مناسب ، قبل ، حین و بعد از درمان باعث می شود احساس بهتری داشته باشید و قوی تر بمانید .توجه داشته باشید که عوارض غذایی در درمان سرطان برای همه ی افراد ایجاد نمی شود ولی این توصیه ها به شما کمک می کند که چنا نچه دچار این عوارض شدید ، بتوانید ، با آن مقابه کنید . چنانچه در مورد این اطلاعات سوالی داشتید حتما آن را با متخصص تغذیه خود مطرح کنید . قبل از رفتن به جلسه مشاوره حتما سوالات خود را یادداشت کنید . تا آن ها را فراموش نکنید.

مزایای یک رژیم غذایی مناسب :
در شرایطی که شما مبتلا به سرطان هستید، داشتن یک تغذیه ی مناسب برای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا هم بیماری و هم درمان های آن می توانند بر تغذیه ی شما تاثیر بگذارند . در ضمن بیماری و درمان های آن بر تحمل بدن شما و استفاده مواد مغذی توسط بدن شما ، اثر خواهند گذاشت.مواد مغذی مورد نیاز از شخصی به شخص دیگر متفاوت است . پزشک و متخصص تغذیه می توانند به شما در امر تعیین اهداف تغذیه ای و برنامه ریزی برای تامین تمام نیازهای غذایی شما ، کمک کنند و تغذیه مناسب زمانی که شما تحت درمان سرطان هستید کمک می کند که :
احساس بهتری داشته باشید.
توان و انرژی خود را حفظ کنید.
وزن بدن و ذخایر مواد مغذی بدن خود را حفظ کنید.
تحمل بهتر عوارض مرتبط با درمان .
کاهش خطر ابتلا به عفونت .
بهبود سریعتر .
تغذیه ی مناسب یعنی دریافت انواع مختلف مواد غذایی که باعث می شود مواد مغذی لازم برای مبارزه با بیماری را به دست بیاورید . این مواد مغذی شامل پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی ، آب ، ویتامین ها و مینرال ها است .

مواد مغذی :
پروتئین ها :
ما به پروتئین ها نیاز داریم چون در رشد ، ترمیم بافت های بدن و سلامت ایمنی موثرند. زمانی که دریافت پروتئین شما کافی نباشد ، با شکستن ماهیچه ها ، آن ها را به صورت سوخت مصرف می کند این نکته باعث افزایش زمان بهبودی و کاهش مقاومت بدن نسبت به آلودگی ها می شود . افرادی که مبتلا به سرطان هستند ، عمدتا بیشتر از افراد معمولی به پروتئین نیاز دارند . پس از انجام جراحی ، شیمی درمانی و رادیو تراپی ( درمان با اشعه ) افراد به پروتئین بیشتری به منظور ترمیم بافت ها و مبارزه با عفونت ها دارند.

منابع خوب پروتئین شامل :
ماهی ، مرغ ، گوشت قرمز کاملا بدون چربی ، محصولات لبنی کم چرب ، لوبیا و عدس غذاهای بر پایه سویا هستند.

چربی ها :
چربی ها نقش مهمی در تغذیه ایفا می کنند. روغن ها و چربی هاا منبع مهمی از انرژی را برای بدن تامین می کنند . بدن ، چربی ها را می شکند و آنها را برای تولید انرژی ذخیره می کند ، به عنوان عایق بدن استفاده می گردد و ویتامین های خاصی را در بدن حمل می کند.باید از چربی های سالم در رژیم خود قرار دهید که باعث کنترل کلسترول و سامت قلب شما شوند . می توانید از روغن زیتون ، کانولا ، روغن بذرک و غذاهای دریایی استفاده کنید. اسید های چرب اشباع و ترانس در گوشت قرمز ، پوست مرغ ، محصولات لبنی پرچرب ، کره ، خامه ، روغن های گیاهی هیدروژنه ، مارگارین و بعضی روغن های گیاهی مانند روغن نارگیل یافت می شوند. که باید از مصرف آنها پرهیز کرد.

کربوهیدرات :
کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی در بدن هستند و سوخت لازم برای فعالیت های فیزیکی و عملکرد مناسب اعضای بدن را فراهم می کنند . بهترین منبع کربوهیدرات ، میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل هستند که علاوه بر سوخت ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و فیتو نوترینت ها را نیز برای سلوا های بدن تامین می کنند.غلات کامل شامل : غلات صبحانه و نان سبوس دار می شود . فیبر بخش غیر قابل هضم غذاهای گیاهی است در غذاها دونوع فیبر یافت می شود . فیبر نا محلول که باعث دفع سریع مواد زاید از بن می شود و فیبر محلول که با آب پیوند می خورد و باعث می شود دفع حالت نرم تری داشته باشد تا راحتتر از بدن خارج شود.سایر منابع کربوهیدرات رژیم غذایی شامل نان ، برنج ، ماکارونی ، ذرت ، سیب زمینی ، نخو فرنگی و لوبیا است . البته دسرهای شیرین ، آب نبات ها و نوشیدنی های شیرین نیز منبع کربوهیدرات به حساب می آیند در حالیکه نمی توانند نیاز فرد به ویتامین ها ، مواد معدنی و فیتو نوترینت ها را تامین کنند.

آب :
آب و مایعات برای سلامتی ضروری اند . تمام بدن برای عملکرد خود نیاز به آب دارند . چنانچه مایعات کافی دریافت نکنید یا چنانچه به اسهال و استفراغ مبتلا باشید که باعث دفع آب از بدن شما شود ، ممکن است دهیدره شوید و زمانی که این اتفاق بیافتد ، تعادل مایعات و مواد که بر ای فعالیت بدن ضروری است بهم می خورد . شما روزانه از طریق غذاهایی که می خورید ، مقادیر آب دریافت می کنید ولی در کنار آن 8 لیوان آب نیاز دارید تا مایعات کافی در اختیار سلولهایتان قرار گیرد. چنانچه دچار استفراغ یا اسهال باشید به آب و مایعات بیشتر نیاز خواهید داشت.

ویتامین ها و مواد معدنی :
بدن به مقادیر کم ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد تا عملکرد مناسب خود را حفظ کند . بیشتر این ترکیبات به صورت طبیعی در غذاها یافت می شوند .در کنار ان دوزهای بالاتراین ترکیبات از طریق قرص ها و مکمل ها قابل دریافت می باشد. مصرف مکمل ها باید تحت نظر پزشک و متخصص تغذی ی شما باشد.گاهی بعضی بیماران بدون اطلاع پزشک خود مقادیر بالای ویتامین ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاا را به امید بهبودی ایمنی و مرگ سلول های سرطانی به صورت مکمل مصرف می کنند . در حالیکه دریافت این ترکیبات می تواندد از طرفی باعث اختلال در شیمی درمانی یا رادیوتراپی شده و تاثیر این درمانها را کاهش دهد . توصیه می شود در حین شیمی درمانی یا رادیوترآپی از مکمل ها استفاده نکنید . اما چنانچه پزشک و متخصص تغذیه ی شما ، استفاده از آن را بلامانع دانستند بهتر است از مکمل هایی استفاده کنید که حد اکثر 100 درصد نیاز روزانه DV [1] را برای شما تامین می کنند و یا از مکمل های مولتی ویتامین مینرالی استفاده کنید که فاقد آهن هستند ( مگر آنکه پزشک برای شما آهن تجویز کرده باشد. )

آنتی اکسیدان ها :
آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین های A ، C ، E ، سلنیوم و روی هستند . بعضی آنزیم ها وجود دارندکه رادیکال های آزاد را جذب می کنند و به آنها متصل می شوند و از حمله ی آنها به سلول های نرمال جلوگیری می کنند.اگر می خواهید مقادیر بالای آنتی اکسیدان را دریافت کنید ، بهتر است مقادیر بالای میوه و سبزیجات را بخورید که منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند . دریافت مقادیر بالای آنتی اکسیدان از طریق مکمل و غذاهای غنی شده و مایعات در طی دوره شیمی درمانی یا رادیو تراپی به شما توصیه نمی شود حتما با پزشک معالج خود در مورد بهترین زمان مصرف صحبت کنید.


آدرس مطب : 1
تلفن : 1 - 1

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خواص سبزیجات خاصسوالات پزشکینمیخوام چاق باشم قسمت سوبا پوکی استخوان مقابله کصفحه اصلینمیخوام چاق باشم قسمت دونمیخوام چاق باشم قسمت اوبا پوکی استخوان مقابله کمقالاتویتامین ب 12چرا وزنم کم نمیشه؟دریافت مازاد مکملهانقش تغذیه در پیشگیری از خطر قرصهاي لاغريجدول مقدار سدیم .پتاسیم.فتغذیه در بیماری نقرستغذیه و سرطانتعریف و علایم افزایش فشاتداخل غذا و دارو 2سایتهای دیگرتداخل دارو با کلسیمپیامهای کاربرانتداخل دارو و غذااساسنامه انجمن حمایت از گوجه فرنگی ـ 1تغذیه در ورزشکارانگوجه فرنگي ـ 2سوالات همایش شهر چمگردانتغذیه و فشارخونارزش غذائیکارگاه آموزش شهر خوانسارتاثیر مصرف مغز دانه ها برچای را تنها نیم ساعت پس ابیش فعالی و تغذیه